نمایه سازی و چکیده نویسی نویسنده رویا برادر

میانگین: 5 (2 رای)

این کتاب در بانک کتاب تلکتاب عرضه شده است
شما می توانید لذت خرید آسان و مطمئن را با تلکتاب تجربه کنید
خرید کتاب و ارسال رایگان به سراسر کشور در سریعترین زمان ممکن 
mailدرصورتی که موفق به خرید اینترنتی کتاب نشدید می توانید برای خرید تلفنی کتاب با شماره 66470460-021 تماس حاصل فرمایید.

آماده ارسال
‎تومان۷۰٬۰۰۰

نمایه سازی و چکیده نویسی نویسنده رویا برادر 

کتاب نمایه سازی و چکیده نویسی نویسنده رویا برادر انتشارات کتابدار

کتاب نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی: کاربردها، پیشرفت‌ها، تنگناها و راهکارها اثر رویا برادر و زهره احمدی فرد، مواردی از جمله نمایه‌سازی خودکار وب، نمایه‌سازی تصاویر دیجیتالی در پایگاه‌های اطلاعاتی، اصول نمایه‌سازی رایانه‌ای و ابزارهای توصیف بصری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

با افزایش حجم زیاد اطلاعات، بشر همیشه مجبور به انتخاب شده و سعی کرده است که با بهره‌گیری از فکر و ابزار متفاوت دسترسی به منابع انتخاب شده را آسان سازد. Index یا همان نمایه به عنوان یک کلمه از گذشته‌های دور حتی در آثار باستانی مورد استفاده قرار گرفته است. اما معنا و دامنۀ شمولش متفاوت بوده است. گاه به معنای خلاصه و چکیده، گاه به معنای فهرست مندرجات، صورت موجودی و امثال آن مورد استفاده قرار می‌گرفته.

نمایه‌ها راهنماهای مفیدی هستند که نه تنها ما را به موضوعات مورد علاقه هدایت می‌کنند، بلکه تصویری یکپارچه و دیدگاهی جامع از یک حوزۀ موضوعی می‌سازند، کاری که سایر ابزارهای کتابشناختی قادر به تدارک آن نیستند. هدف نمایه‌ها، تسهیل بازیابی اطلاعات است که آن روشی بنیادین برای سازماندهی دانش است.

تهیه نمایه‌ها به معنای امروزی و به تعبیری فهرست پاره‌های اطلاعاتی همگن در سراسر متن بر اساس نظمی خاص و یا تهیه چکیده‌ها و یا ارائه فشرده و دقیق محتوای مدارک، همراه با ارجاع کتابشناختی همیشه نیازمند به کارگیری روش‌ها، دستورالعمل‌ها و هم‌خوانی با سیاست‌های از پیش تعیین شده است که صحت و یکدستی عملکردها را امکان‌پذیر سازد. بنابراین شناخت و تدوین مبانی نظری و عملی، آموزش، تمرین، انجام، گفتگو، نقد و تجربه از ضروریات بهبود فرایند نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی و در نهایت تحلیل و بازنمایی محتوای مدارک است. اگر چه در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، آموزش و نشر منابع در موضوع نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی در ایران بسیار اندک می‌باشد، لازم به ذکر است که در 40 سال گذشته فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیاری در خصوص نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی در ایران انجام پذیرفته است.


نظرات کاربران

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML