ما چگونه ، ما شدیم ؟ نویسنده صادق زیباکلام

No votes yet
  • انتشارات : روزنه
  • دسته بندی :

این کتاب در بانک کتاب تلکتاب عرضه شده است
شما می توانید لذت خرید آسان و مطمئن را با تلکتاب تجربه کنید
خرید کتاب و ارسال رایگان به سراسر کشور در سریعترین زمان ممکن 
mailدرصورتی که موفق به خرید اینترنتی کتاب نشدید می توانید برای خرید تلفنی کتاب با شماره 66470460-021 تماس حاصل فرمایید.

آماده ارسال
‎تومان۱۵۰٬۰۰۰
- 15%
‎تومان۱۲۷٬۵۰۰

ما چگونه ، ما شدیم ؟ نویسنده صادق زیباکلام

کتاب ما چگونه ، ما شدیم ؟ نویسنده صادق زیباکلام انتشارات روزنه

همیشه بزرگ‌ترین سؤالی که در برخورد با پیشرفت دنیای غرب با آن مواجه می‌شویم، این‌ است که چرا جوامع شرقی نتوانسته‌اند مانند غرب، به توسعه و پیشرفت دست پیدا کنند. علت عقب‌ماندگی ما چیست؟ چرا چرخ توسعه‌ی ما پنچر شد و از جریان پیشرفت دنیا بازماند؟

صادق زیباکلام در کتاب ما چگونه ما شدیم تلاش کرده‌ است تا پاسخی منطقی برای این پرسش‌ها پیدا کند. او با کندوکاوی درون جغرافیای شرق، و جوامع شرقی، علل و ریشه‌های بازماندگی ما را از توسعه، بیان‌ می‌کند: «من سعی کردم بفهمم چه شد که بعد از عصر فارابی و ابن‌سینا، نه فارابی دیگری در ایران متولد شد و نه ابوعلی سینای جدیدی پا به‌عرصه گذاشت. حکایت کتاب «ما چگونه ما شدیم» به‌تعبیری تلاش درجهت پاسخ به پرسشی است که از یک سابقه‌ی ۲۰۰ ساله برخوردار است؛ آنجا که «عباس میرزا» به «ژوبر» می‌گوید: مشکل در کجاست؟»

هرگاه سخن از مقوله‌ای به نام عقب‌ماندگی – ولو در محافل روشنفكری و آكادمیك – به میان می‌رود بلافاصله اذهان به سوی نقش استعمارگران، امپریالیست‌ها و مهره‌ها و عوامل سرسپردۀ روس و انگلیس و جلوگیری از به ثمر نشستن استعدادهای لایزال خفته در این سرزمین متوجه می‌شود و توطئه‌ها دشمنان این آب و خاك عامل اصلی عدم پیشرفت و عقب‌ماندگی ایران محسوب می‌شود. «ما چگونه ما شدیم» از معدود تلاش‌هایی است كه به جای پرداختن به نظریۀ مشهور (و البته پرطرفدار) توطئه، بدون رفع اتهام و غسل تعمید استعمارگران و عوامل خارجی، سبب اصلی را در داخل این سرزمین و در میان عوامل تاریخی و جغرافیایی خاص ایران جستجو می‌كند و توطئه‌ها و دسیسه‌های عوامل خارجی را نه علت كه معلول عقب‌ماندگی ایران می‌داند. برای پانزدهمین نوبت چاپ، این كتاب به طور كامل بازنگری و تصحیح شده است.

فهرست کتاب:

  • فصل اول: از کجا شروع کنیم؟
  • فصل دوم: ایران چگونه جایی است؟
  • فصل سوم: از صعود تا نزول: ۱۰۰۰-۱۸۰۰ (۴۰۰-۱۲۰۰ هجری)
  • فصل چهارم: تأثیر هجوم قبایل بر ساختارها و نهادهای اجتماعی ایران
  • فصل پنجم: خاموش‌شدن چراغ علم
  • فصل ششم: شرق و غرب: تماس یا تقابل

    mail

نظرات کاربران

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML