ساختار و تاویل متن نویسنده بابک احمدی

میانگین: 5 (2 رای)
  • انتشارات : مرکز
  • دسته بندی :

این کتاب در بانک کتاب تلکتاب عرضه شده است
شما می توانید لذت خرید آسان و مطمئن را با تلکتاب تجربه کنید
خرید کتاب و ارسال رایگان به سراسر کشور در سریعترین زمان ممکن 
mailدرصورتی که موفق به خرید اینترنتی کتاب نشدید می توانید برای خرید تلفنی کتاب با شماره 66470460-021 تماس حاصل فرمایید.

آماده ارسال
‎تومان۲۳۶٬۵۰۰

ساختار و تاویل متن نویسنده بابک احمدی

معرفی,تحلیل و خرید اینترنتی کتاب ساختار و تاویل متن نویسنده بابک احمدی نشر مرکز

ساختار و تأویل متن عنوان کتابی است که دقیقا در آستانه دهه‌ هفتاد شمسی منتشر گردید, اثری از بابک احمدی که در آن مفاهیم و مضامینی جدید یکجا و در قالب یک کتاب به زبان فارسی معرفی شده است: هرمنوتیک، فرمالیسم روسی، شالوده‌شکنی و… در این کتاب پیشگویانه اسم هایی هست که در عرض سال‌های بعد به دفعات در آثار و مقالات و نوشته‌ها و کتاب‌ها آمده است: میشل فوکو، ژاک دریدا، ژیل‌دلوز، یورگن هابرماس، هانس گئورگ گادامر، پل ریکور، تزوتان تودروف، امبرتو اکو، رومن یاکوبسن، ویلهلم دیلتای، ژرژ باتای رولان بارت، ژولیا کریستوا و… خیلی زود بحث درباره متن و قرائت‌های آن از مرز نقد ادبی و حتی مباحث فلسفی فراتر رفت و روشنفکران دینی نیز در این باب کتاب و مقاله نوشتند، اما بحث‌های کتاب مذکور کار خود را کرده بود و شمار زیادی از علاقه‌مندان و نویسندگان جوان سراغ متن‌های دست اول و جدی رفتند.

1 دهه بعد نویسنده آن کتاب، بابک احمدی که حالا برای همه اهل فلسفه و فرهنگ نامی شناخته شده است و در این دهه آثار دیگری چون مدرنیته و اندیشه انتقادی (1372)، کتاب تردید (1374)، حقیقت و زیبایی (1374)، چهار گزارش از تذکره‌الاولیای عطار (1376) و… نوشته است. یک دهه بعد یعنی در سال 1380 کتاب کوچکی با عنوان ساختار و هرمنوتیک را با نشر گام نو منتشر کرد. کتاب حاصل درسگفتارهایی بود در دانشگاه پلی‌تکنیک (امیرکبیر)، تابستان آن سال‌ها دانشجویان در دانشگاه پلی‌تکنیک جلساتی برگزار کردند و در آنها از روشنفکران و اندیشمندان ایرانی دعوت کردند تا در زمینه‌های مورد علاقه‌شان درسگفتارهایی برای دانشجویان ارائه کنند. ساختار و هرمنوتیک نیز محصول یکی از این کلاس‌ها بود. بابک احمدی خود در مقدمه‌ای که بر این کتاب کوچک نوشت، در توضیح درون مایه آن نوشت: «موضوع درس گفتارها دو آیین فکری مهم بودند که در نیمه دوم قرن بیست در قلمرو سخن‌های فلسفی و علوم انسانی پدید آمدند، رشد کردند و سرچشمه تاثیرهای فراوان گشتند. آیین نخست ساختارگرایی است که از دهه ١٩۵٠ به طور عمده در فرانسه شکل گرفت و تا دو دهه بعد در میان پژوهشگران و دانشگاهیان اروپایی و امریکایی اعتبار بسیار کسب نمود، و در مردم‌شناسی، فلسفه، زیبایی‌شناسی، نقادی هنری، روانکاوی و حتی پژوهش‌های سیاسی راهگشا بود.

هنوز هم شماری از درونمایه‌های اصلی و معضل‌های نظری ساختارگرایی، به ویژه از جایی که با انتقادهای مشهور به نقادی پساساختارگرا روبه‌رو شد، در میان پژوهشگران علوم انسانی و فلسفه مطرح هستند. آیین دوم هرمنوتیک است که به قول جانی واتیم سخن مشترک امروزی هست در رشته‌های گوناگون فلسفه و علوم انسانی. این آیین به یک معنا، پیشینه‌ای دراز در تاریخ فرهنگ انسانی دارد، اما می‌توان گفت که به شکل امروزی‌اش و چنان که در دو دهه پایانی سده بیست مطرح گشت، دارای حرف‌هایی تازه و پایه روش‌هایی بی‌بدیل شده است.» ساختار و هرمنوتیک را می‌توان به یک تعبیر خلاصه‌ای از کتاب نخست یعنی ساختار و تأویل متن خواند؛ متنی ساده شده به خصوص برای دانشجویان رشته‌های فنی که با اصطلاحات تخصصی و پیشینه این مباحث آشنایی کافی نداشتند. اکنون این کتاب بعد از چاپ‌های مکرر بعد از فاصله‌ای طولانی با چاپ پنجم دوباره چاپ شده است و بعد از آن در مدت کوتاهی حتی به چاپ شانزدهم هم رسید. در این فاصله البته آثار متعددی از متفکرانی که نامشان ذکر شد، ترجمه و منتشر شد یا نوشته‌های متعددی در توضیح اندیشه ایشان ارائه شد. اما کتاب احمدی همچنان می‌تواند برای خوانندگان مبتدی مورد استفاده قرار گیرد و ایشان را با اصطلاحات مهم و خطوط اصلی فکری این دو نحله فکری آشنا کند.

 

 

نظرات کاربران

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML