رفتن به محتوای اصلی
  • جامعه شناسی خود کامگی اثر علی رضا قلی

جامعه شناسی خود کامگی اثر علی رضا قلی

انتشارات: نی

مشخصات کتاب

نویسنده:
سال چاپ: 1401
تعداد صفحه:
قطع: وزیری
دسته بندی:

خرید کتاب

فروشگاه: تلکتاب
آماده ارسال
‏۱۵۰,۰۰۰ تومان 10% -
‏۱۳۵,۰۰۰ تومان
میانگین: 5 (1 رای دادن)

پشتیبانی 24 ساعته

فرصت 7 روزه بازگشت کالا

تضمین کیفیت کالا

پرداخت امن از درگاه بانکی

جامعه شناسی خود کامگی اثر علی رضا قلی

مشخصات و خرید اینترنتی کتاب جامعه شناسی خود کامگی اثر علی رضا قلی انتشارات نی

این کتاب یا "تحلیل جامعه شناختی ضحاک ماردوش" اثری است نوشته ی "علی رضاقلی" که با پرسش درباره ی چرایی روی کار آمدن خودکامگان یکی پس از دیگری در جامعه ی ایرانی و تکرار پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن در سطح جامعه شروع می شود. "علی رضاقلی" این پرسش را در کنار خیلی از ابعاد دیگر جامعه شناختی با نقد داستان ضحاک از شاهنامه جواب می دهد.
"جامعه شناسی خودکامگی" به بررسی نظامی می پردازد که در آن یک شخص بی توجه به ضابطه یا به عبارتی با زیرپا گذاشتن قوانین معمول مدنی، تنها به تحمیل خواسته های خود می پردازد. در چنین نظامی همواره میان حاکم و مردم، رابطه ای بر مبنای ترس برقرار است. در داستان ضحاک ماردوش، فردوسی با نمونه قرار دادن او به عنوان یک شاه خودکامه که از مغز سر جوانان تغذیه می کند، ایده ی استقرار نظامی عدالت محور و فرمانروایی دادگستر را در کنار مردمی که عدالت پرورند و به ابعاد مختلف جامعه آگاهی دارند، ایده ای آرمانی تلقی می کند.
اما با وجود چنین جهان بینی و داستان های پرمغزی نظیر داستان ضحاک، همچنان سال ها بعد از فردوسی، فرمانروایانی چون آقا محمد خان و ناصرالدین شاه بر ایران حکمرانی می کنند و این ساختار مستبدانه مدام تکرار می شود. "علی رضاقلی" ابعاد مختلف این اتفاق را در کتاب "جامعه شناسی خودکامگی" تشریح می کند و ردپای این استبداد تداوم یافته را در تاریخ کهن ایران بررسی می نماید. او علت ها و عوارض را در نظام اندیشه و سیاست کاویده و در سایه ی نظریات نوین جامعه شناسی، خودکامگی را از ریشه تا سطح زیر ذره بین میگذارد.

قطع وزیری
نوع جلد شومیز
وزن
نویسنده/نویسندگان
ناشر نی
نوع چاپ سیاه و سفید
تاریخ چاپ 1401
دسته بندی موضوعی
مناسب برای بزرگسالان
شابک 9789643120184

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.