ایجاد شده توسط webmaster در تاریخ
مزایا و معایب درس خواندن در شب برای کنکور

برخی از دانش آموزان شب‌ها را برای درس خواندن ترجیح می‌دهند. معمولاً این گروه آرامش و سکوت شب را برای درس خواندن بیشتر ترجیح می‌دهند. از سوی دیگر به دلیل کمبود انرژی در هنگام صبح و ذهن پریشان قادر نیستند که حواس خود را روی مطالب متمرکز کنند. اما اینکه درس خواندن در هنگام شب برای کنکور چه مزایای و معایبی دارد، در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. اما نکته قابل توجه آن است که مفاهیم کتاب کنکور و جزئیات کلیدی در انواع کتاب کمک درسی به گونه‌ای است که بایستی مطالعه آن را با ساعت بیولوژیکی بدن تنظیم کرد. چرخه خواب و بیداری انسان‌ها بر اساس میزان خستگی و میزان انرژی تنظیم می شود. در نتیجه به گفته پژوهشگران برای فهم بیشتر مطالب درسی و تمرکز بیشتر، بهتر آن است که صبح‌ها را به مطالعه اختصاص دهید.

چرا برخی از افراد شب‌ها را برای درس خواندن بیشتر ترجیح می دهند؟

همانطور که در مقدمه عنوان شد، برخی از افراد به دلیل آرامش و سکوت شب، ترجیح می‌دهند که زمان مطالعه را به شب اختصاص دهند. برخی دیگر از افراد هم به دلیل مشغله‌های فراوانی که در طی روز دارند، ترجیح می‌دهند که مطالعه را به شب موکول کنند. معمولاً اینگونه افراد از خواب و استراحت کافی برخوردار نیست. به همین جهت با نوشیدن قهوه و کافئین سعی در بیدار نگه داشتن خود دارند. از آنجایی که در شی انرژی افراد تا حد بسیار زیادی تحلیل می‌رود، درس خواندن در شب بازده چندان بالایی نخواهد داشت. زمانی که شما تمام توانایی‌ها و انرژی‌های خود را در روز صرف می‌کنید و یا ترجیح می‌دهید روزها بخوابید و شب‌ها بیدار بمانید، تمام نظم ارگان‌های بدنتان از جمله سیستم مغزی را بر هم می‌زنید. به همین جهت اغلب پزشکان مغز و اعصاب بر خواب و استراحت کافی تأکید بسیاری دارند. زمانی که مغز به خوبی استراحت نکرده باشد، طبیعتاً نمی‌تواند از تمامی توانایی‌های سیستم عصبی استفاده کند. بد خلقی، عصبانیت زودهنگام، پرخاشگری و خستگی ذهنی تنها بخشی از معایب درس خواندن در شب محسوب می‌شود. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

معایب درس خواندن در شب برای کنکور کدامند؟

در این بخش به برخی از معایب درس خواندن در شب برای کنکور اشاره می‌کنیم.

عدم داشتن تمرکز کافی در شب

 همانطور که می‌دانید کنکور از جمله آزمون‌های مهم و سرنوشت ساز برای تمامی دانش آموزان و داوطلبان کنکور است. مطالب کنکور و جزئیات آن از پیچیدگی خاصی برخوردار است. به همین جهت بایستی بر روی خط به خط مطالب تمرکز بسیار زیادی داشته باشید. یکی از معایب درس خواندن در شب برای کنکور، عدم داشتن تمرکز کافی بر روی مفاهیم است.

احساس خستگی مفرط در شب

 از دیگر معایب درس خواندن در شب برای کنکور می‌توان به خستگی مفرط اشاره کرد. به هر جهت آنچه که در ذهن تداعی می‌شود، داشتن خواب آرام در شب است. به همین جهت حتی اگر در طی روز به اندازه کافی خوابیده باشید، با این‌حال به طور ناخوداگاه در شب احساس خستگی و خواب‌آلودگی خواهید کرد. در نتیجه سطح انرژی‌تان برای یادگیری مبحث‌های جدید به شدت کاهش پیدا می‌کند.

کاهش عمل‌کرد سیستم مغزی

 کاهش متابولیسم بدن و فعالیت‌های ذهن در شب کند می‌شود. زمانی که متابولیسم تا حد بسیاری در بدن افت می‌کند، باعث بروز انواع افکار منفی در ذهن می‌شود. به همین جهت اگر دقت کرده باشید بیشتر تصمیماتی که در هنگام شب می‌گیرید، فردای صبح آن روز  از تصمیم گیری هایتان منصرف می شوید. در نتیجه اغلب متخصصان بر این باورند که هجوم افکار منفی به مغز در شب به بالاترین حد ممکن می‌رسد.

خستگی ارگان‌های بدن به دلیل انرژی از دست رفته

 توجه داشته باشید که بسیاری از ارگان‌های بدن در شب به خواب می‌روند. حتی در برخی از ارگان‌ها، بازیابی انرژی از دست رفته انجام می‌شود. به همین جهت خواب و داشتن استراحت کافی از جمله پارامترهای مهمی است که نقش موثری در بهبود عملکرد سیستم مغزی دارد.

عدم داشتن انرژی کافی در شب

 درس خواندن به‌خصوص درس خواندن برای کنکور مستلزم داشتن انرژی کافیست. در صورت عدم انرژی، فعالیت‌ ارگان‌های بدن دچار اختلال می‌شود. در نتیجه پیشنهاد می‌شود تا حد امکان روزها به‌خصوص صبح‌های زود را برای انجام کارهایی که نیاز به دقت و تمرکز بیشتری دارد، صرف کنید.

چه کنیم تا در شب بهتر درس بخوانیم؟

بسیاری از افراد چاره‌ای جز مطالعه و درس خواندن در شب ندارند. به‌خصوص آن دسته از افرادی که معمولاً ساعت بیولوژیکی سیستم بدنشان به گونه‌ای تنظیم شده که شب‌ها بیدار هستند. در اینجا به نکات قابل توجه برای درس خواندن در شب برای کنکور به طور مختصر می‌پردازیم.

کنار گذاشتن موبایل و خاموش کردن تلویزیون

 بدون شک آرامش و سکوت شب باعث می‌شود که کمتر حواستان پرت شود. همین آرامش می‌تواند تنها مزیت درس خواندن در شب باشد. پس تا حد امکان تلویزیون را خاموش کنید و کمتر در شبکه‌های اجتماعی بچرخید. حالا که تصمیم گرفتید در شب مطالعه کنید، بهتر آن است که از این زمان به نحو احسن بهره ببرید.

شنیدن موسیقی آرامش بخش

 با شنیدن موسیقی آرام و بیکلام می‌توانید آرامش مطالعه در شب را برای خود چندین برابر کنید.

استفاده از نور مناسب

 ترجیحاً از نور مخصوص مطالعه استفاده کنید. به دلیل عدم امکان استفاده از نور روز، پیشنهاد می‌شود که از نوری استفاده کنید که حس نور روز را برایتان القاء می کند. بدین ترتیب کمتر احساس خستگی و یا نیاز به خواب پیدا خواهید کرد.

با نوشیدنی های گرم از خودتان پذیرایی کنید

 مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند چای، قهوه، نسکافه سبب می‌شود تا انرژی از دست رفته به یکباره در سیستم مغزی شما جریان پیدا کند. پس مزیت استفاده از این نوشیدنی‌ها را دست کم نگیرید.

توانایی مدیریت زمان

 زمان خود را مدیریت کنید. حتی اگر شب‌ها را برای درس خواندن در نظر گرفتید، برای همان مدت زمان، برنامه‌ریزی داشته باشید. ترجیحاً پس از هر یک ساعت مطالعه ده دقیقه به خودتان استراحت دهید و مجدد شروع کنید.

سخن پایانی

بهترین زمان برای درس خواندن تماماً به سطح انرژی شما، برنامه‌های روزانه و سبک زندگی شما دارد. به همین دلیل ما نمی‌توانیم برای تمامی افراد یک نسخه تجویز کنیم. یا آنکه بر روی درس خواندن در روز و یا درس خواندن در شب تاکید داشته باشیم. اما آنچه که بسیاری از محققان و کارشناسان گفته‌اند، بالا بودن سطح توانایی‌های مغزی در روز است. این بدین معناست که مغز در هنگام روز بیدارتر بوده و کارایی موثرتری دارد. هرچند که به هر حال چه شما کل روز را بیدار باشید یا کل ساعت‌های شبانگاهی را بیدار بمانید، باز هم به ۸ ساعت خواب کافی نیاز پیدا خواهید کرد. بنابراین هر طور شده این ۸ ساعت خواب کافی را در برنامه خود بگنجانید تا دچار اختلال عمل‌کرد مغزی و یا مشکلات مرتبط با آن نشوید.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML