ایجاد شده توسط webmaster در تاریخ
روش تست زنی کنکور

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از داوطلبان کنکور، روش تست زنی کنکور و مهارت‌های مرتبط به آن است. اگرچه بسیاری از تکنیک‌های تست زنی در بسیاری از انواع کتاب کنکور آمده است، اما با وجود این ما در این مطلب به جزئیات بیشتری درباره چگونگی تست زنی، زمان بندی و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با آن می‌پردازیم. آشنایی با انواع سوالات کنکور از جمله نمونه سؤالات تالیفی، نمونه سوالات آزمون سراسری و حتی نمونه سوالات متفرقه تنها از طریق خرید کتاب کنکور و مطالعه، تمرین و تکرار های بسیار امکان‌پذیر است. در نتیجه تا می‌توانید از منبع‌های معتبر ویژه آزمون سراسری بهره مند شوید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید. در‌واقع آشنایی با انواع نمونه سوالات این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا در تست زنی مهارت لازم را به دست آورید. مابقی آن به سطح میزان اطلاعات و زمان بندی شما در سر جلسه آزمون برمی‌گردد. پس تا دیر نشده تکنیک‌های مختص به تست زنی را بیاموزید و تا آخر این محتوا ما را همراهی کنید.

معرفی انواع تست زنی کنکور

اولین کاری که باید کنید آن است که سراغ سوالات درسی بروید که بیشتر بر روی آن تسلط دارید. برای مثال اگر عاشق ادبیات هستید و می‌دانید که از عهده پاسخ دهی به نود درصد سؤالات آن  برمی‌آیید، مستقیم به سراغش بروید. پس از آنکه از جواب دهی به سوالات درس‌هایی که بلد هستید بر آمدید، به سراغ پاسخ به سوالات درس‌هایی که فکر می‌کنید زمان بیشتری از شما می‌گیرد، بروید. پس تا اینجای کار باید سطح درس‌ها را در ذهن خود ارزیابی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا زمان خودتان را مدیریت کنید. مورد بعدی آنکه اگر در پاسخ به سوالی در شک و تردید هستید، از روی سوال رد شوید و به سراغ سوال بعدی بروید. در آخر سراغ سوالاتی بروید که هنوز بی جواب مانده‌اند. اگر بخواهید روی سؤال‌هایی که شک  شما را برانگیخته است، متمرکز شوید زمان بیهوده هدر می‌رود. در‌واقع عامل اصلی در تست زنی زمان است. شما علاوه بر آنکه بایستی از اطلاعات کامل و جامعی برخوردار باشید، بایستی مدیریت زمان را هم تحت کنترل خود درآورید. با توجه به توضیحات گفته شده، وقت آن رسیده تا تکنیک‌های تست زنی را به شما معرفی کنیم.

روش تست زنی کنکور- دروس عمومی و دروس تخصصی

از آنجایی که آزمون سراسری شامل دروس تخصصی و دروس عمومی می‌شود، در ابتدا دفترچه سوالات دروس عمومی میان دانش آموزان توزیع می‌شود. پس از آن دفترچه مرتبط با سوالات تخصصی بین داوطلبان توزیع می‌شود. به همین جهت نمی‌توان زمان مختص به پاسخ‌های سوالات عمومی را برای جواب‌دهی به سوالات دروس تخصصی ذخیره کرد. در نتیجه تا حد امکان پیشنهاد می‌شود که خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش سوالات را پاسخ دهید.

روش تست زنی کنکور- دسته بندی سؤالات

در میان سوالات قطعاً پاسخ بعضی از سوالات را نمی دانید. یا برای جواب دهی در شک و شبه هستید و نیاز به تفکر بیشتری روی آن سوال به‌خصوص دارید. در نتیجه توسعه ما به شما این است که کنار سوالات سخت و دشوار علامت بزنید تا آخرسر مجدد به سراغ آن بروید. ریسک پاسخ دهی نادرست را نپذیرید و این اطمینان را به خود بدهید که حتماً در دقایق نهایی مجدد به سراغشان خواهید رفت.

روش تست زنی کنکور- از تکنیک قدم به قدم استفاده کنید

تکنیک قدم به قدم به شما می‌آموزد که تمام سوالات را به یکباره نخوانید. سعی کنید  سوالات را به ترتیب دفترچه بخوانید و جواب دهید. نگاه کردن به تمامی سوالات آن هم در کسری از ثانیه فقط باعث افزایش استرس شما می‌شود.

روش تست زنی کنکور- تمرکز داشته باشید

داشتن تمرکز کافی در سر جلسه امتحان یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. به مراتب اگر شما شب قبل به خوبی استراحت نکرده باشید یا خوابالود به سر جلسه امتحان بروید، تمرکز خوبی نخواهید داشت. علاوه بر آن اگر مشغله ذهنی یا درگیری ذهنی داشته باشید باز هم کار شما را خراب خواهد کرد. پس تا حد امکان سعی کنید تمام حواس و تمرکز تان در سر جلسه امتحان باشد. به‌خصوص سوالاتی که بایستی متنی به دقت خوانده شود و طبق آن متن بایستی به سوالات پاسخ دهید. معمولاً اینگونه متن ها در نمونه سوالات انگلیسی، ادبیات فارسی و یا عربی وجود دارد.

روش تست زنی کنکور- از هفتاد درصد اطلاعاتتان استفاده کنید

از هفتاد درصد اطلاعاتتان استفاده کنید. این فرمول تا حد بسیار زیادی در تست زنی کنکور به کمک تان می‌آید. حتی ما به صد درصد هم اشاره‌ای نداریم. تأکید ما بر هفتاد درصد است. به دلیل آنکه واقعاً جواب می دهد.

روش تست زنی کنکور- گزینه‌های مشابه

در برخی از سؤالات چهار گزینه‌ای آزمون سراسری  معمولاً دیده شده که از میان چهار گزینه، دو گزینه کاملاً متناقض وجود دارد.  در اغلب موارد پاسخ صحیح یکی از این دو گزینه است. دقت داشته باشید که گزینه صحیح را انتخاب کنید.

روش تست زنی کنکور- علامت گذاری همزمان با خواندن سوال

هرگز پاسخ‌های سوالات را در دفترچه ننویسید. همان زمان که سؤال را خواندید، بلافاصله پاسخ را همان موقع در پاسخنامه پر کنید. از تیک زدن در پاسخنامه بپرهیزید. چرا که در آخر، زمانی وجود نخواهد داشت که بخواهید قسمت‌های مورد نظر در پاسخنامه را کامل سیاه کنید.

روش تست زنی کنکور- توقف بیش از اندازه جایز نیست

توجه داشته باشید سر جلسه آزمون اصلی، روی سوالات بیش از اندازه توقف نداشته باشید. در جلسه آزمون، هر ثانیه برای شما  ارزشمند است.

روش تست زنی کنکور- شیوه صحیح مطالعه

توصیه می‌شود سوالات را حتماً با دقت بخوانید. در برخی از موارد به علت خطای دید دانش آموز یا عجله در پاسخ دهی به سوالات، دانش آموز پاسخ نادرست را انتخاب کرده است. پس تا حد امکان روی جزئیات سؤال دقت کنید و متمرکز شوید.

روش تست زنی کنکور- تمرین و تکرار

تأکید ما استفاده از منابع معتبر و کتاب‌های مرجع برای تکرار و تمرین‌های بسیار است. دانش آموزان بایستی با انواع سوالات آزمون آشنا باشند. در نتیجه بایستی مهارت تست زنی را قبل از رسیدن روز امتحان به خوبی تمرین کرده باشند. این تمرین و تکرار شامل تست زنی انواع سوالات متفرقه می‌شود که در بسیاری از کتاب‌های کمک درسی به خوبی آمده است.

روش تست زنی کنکور- برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی برای چگونگی مطالعه دروس عمومی و دروس تخصصی قبل از تست زنی از جمله نکات حائز اهمیتی است که باید به آن توجه شوید. تا وقتی که دانش آموز نداند مطالعه را از کجا و چطور شروع کند، قادر به تست زنی و مهارت کافی نخواهد بود. در نتیجه توصیه می‌شود برای مطالعه حتماً از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید تا راهنمایی های ضروری را در اختیارتان قرار دهند.

روش تست زنی کنکور- تعیین زمان برای تمرین تست زنی

حتی در حالت عادی که قصد تست زنی دروس مختلف را دارید، برای خودتان زمان مشخصی را تعیین کنید. بدین ترتیب با مدیریت زمان به خوبی آشنا خواهید شد و دیگر سر جلسه امتحان اصلی با کمبود زمان مواجه نمی‌شوید.

کلام پایانی

تکرار و تمرین باعث مهارت در تست زنی کنکور می‌شود. به عبارتی بدون تمرین، شما قادر به پاسخ دهی صحیح سوالات آزمون نخواهید بود. بنابراین سعی کنید طبق یک استاندارد مشخص مطالعه کرده و تست زنی کنید. خرید منابع مختلف جامع و خرید کتاب‌های کمک درسی و آشنایی با سوالات متفرقه سبب می‌شود که تا حد بسیار زیادی پیشرفت کنید و از سایرین جلو بزنید.  همچنین گفتگو با مشاوران تحصیلی در زمینه انتخاب انواع کتاب‌های کمک درسی و منابع جامع بی تأثیر نخواهد بود. در نهایت برای تمامی شما دانش آموزان عزیز آرزوی موفقیت می‌کنیم.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML