رفتن به محتوای اصلی

اصول مطالعه زیست شناسی برای کنکور

اصول مطالعه زیست شناسی برای کنکور

اصول مطالعه زیست شناسی برای کنکور

درس زیست شناسی اصلی‌ترین درس رشته تجربی محسوب شده و به عنوان مهم‌ترین درس اختصاصی این رشته در کنکور نیز بیشترین ضریب و نمره را دارد. آگاهی از روش‌ها و اصول مطالعه زیست شناسی برای کنکور و تست زنی درس زیست شناسی به دانش آموزان رشته تجربی کمک می‌کند تا در آزمون‌های آزمایشی و آزمون کنکور موفق‌تر وارد عمل شوند. باید توجه داشت که شیوه مطالعه درس زیست برای امتحانات و کنکور تفاوت اساسی با هم دارند. زیرا هر چقدر هنگام مطالعه کتاب زیست شناسی برای امتحانات، روش‌های تشریحی برای پاسخ به سوالات حائز اهمیت هستند، برای پاسخ به سوالات کنکور باید با روش تست زنی و مطالعه دقیق مطالب کتاب آشنا شوید. زیست شناسی جزء دروس مفهومی است که علاوه بر مطالعه دقیق و عمیق به قدرت حفظ کردن مطالب نیز نیاز دارد. از آنجایی که مباحث و مطالب این کتاب در ارتباط و پیوستگی تنگاتنگ با هم قرار دارند، لازم است برای یادگیری مفهوم کلی، به مفاهیم جزئی هر بخش توجه ویژه شود. در این مقاله قصد داریم اصول و روش‌های اصلی و مهم مطالعه کتاب زیست شناسی برای شرکت در آزمون کنکور را شرح دهیم.

معرفی اصول مطالعه زیست کنکور

اصول مطالعه زیست کنکور به شرح زیر است:

روخوانی اولیه

در ابتدا تمام مطالب کتاب درسی را در قالب روخوانی سریع مطالعه نمایید. به این شکل مضمون اصلی درس را درک کرده و به مفهوم کلی مطالب تسلط خواهید یافت. توجه داشته باشید که این نوع مطالعه، مطالعه عمیق و دقیق نخواهد بود و در واقع مطالعه سطحی سطور و مفاهیم کتاب است. در هنگام روخوانی مطالب اگر به نکته‌ای مهم و جالب توجه برخورد کردید می‌توانید آن را هایلایت کنید، علامت بزنید یا یادداشت کنید تا اهمیت این نکته را فراموش نکرده و در مراحل بعد نیز به خاطر داشته باشید. روخوانی ابتدایی در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود، نیازی به مرور دقیق ندارد و هدف از این کار آشنایی با عنوان درس خواهد بود.

مطالعه دقیق و توجه به شکل‌های کتاب

در این مرحله لازم است مطالب کتاب را خط به خط و با دقت بالا مطالعه کنید. حین مطالعه دقیق مطالب بهتر است نکات حائز اهمیت را هایلایت کرده و یا زیر مضامین مهم خط بکشید. توجه به شکل‌های کتاب زیست شناسی از مهم‌ترین اصول مطالعه کاربردی این درس محسوب می‌شود. نمونه سوالاتی که در آزمون‌های کنکور سال‌های گذشته مطرح شده‌اند، نشان می‌دهند هر ساله تعدادی از سوالات درس زیست شناسی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به شکل‌های کتاب زیست شناسی است. 

بعد از مطالعه دقیق سطرهای کتاب و توجه و دقت کافی به شکل‌ها، ارتباط میان مطالب و شکل‌های کتاب را بیابید و تفسیر کنید. این کار کمک می‌کند با تسط بیشتری برای پاسخ دادن به سوالات آزمون‌ها عمل کنید.

طرح پرسش در زمان مطالعه مطالب

مطالعه مطالب کتاب زیست شناسی به دقت و تعمق در مفاهیم کلیدی نیاز دارد. بنابراین نباید مباحث را بخوانید و از آن‌ها عبود کنید. بهتر است در زمان مطالعه، به ذهن خود برای طرح پرسش‌های مربوط به مطالب موجود فرمان دهید؛ به این شکل ذهن شما فعال باقی می‌ماند و قابلیت‌ حافظه و هوشیاری برای درک و دریافت مفاهیم بیشتر افزایش خواهد یافت. پرسشگر بودن در زمان مطالعه زیست شناسی باعث می‌شود  مطالب خوانده شده را بار دیگر با دقت بیشتر بررسی و ارزیابی نمایید. در این مرحله می‌توانید پس از مطالعه هر مبحث، سوالاتی مرتبط را مطرح نمایید و به این ترتیب با پاسخ دادن به این پرسش‌ها یادگیری شما نسبت به مباحث موجود به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. 

دقت به قیدهای جملات کتاب

طراحان سوالات درس زیست شناسی کنکور از روش‌های گوناگونی برای به چالش کشیدن ذهن داوطلبان استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر توجه بسیاری از این طراحان به طرح سوالات مبتنی بر تشخیص قیدهای موجود در جملات جلب شده است. به همین دلیل دقت به نوع استفاده از قیدهای موجود در جملات هر یک از قسمت‌های یک مبحث ضرورت خواهد داشت. مطالعه و توجه به قیدها باید به شکل مفهومی و دقیق صورت گیرد؛ چراکه تعداد زیادی از این قیود در جملات کتاب درسی هر پایه وجود دارند  و این موضوع یادگیری را برای بسیاری از دانش آموزان دشوار می‌کند. مفهومی خواندن این قبیل جملات باعث می‌شود ثبت مفهوم اصلی آن در ذهن شما تسهیل شود.

مطالعه منابع کمک درسی

با وجود این که در فرایند مطالعه دروس برای شرکت در کنکور، کتاب درسی اصلی‌ترین منبع محسوب می‌شود اما نمی‌توان اهمیت کتاب‌های کمک آموزشی را نیز نادیده گرفت. با توجه به شیوه طرح سوالات کنکور، بدون مطالعه کتب کمک درسی، کسب درصد مناسب در آزمون تقریبا غیر ممکن است. 

بنابراین لازم است بعد از مطالعه کامل و دقیق کتاب درسی، به سراغ منبع کمک درسی مناسب خود بروید. نشریه‌های مختلفی در سال‌های اخیر به چاپ و توزیع انواع کتاب‌های کمک درسی زیست شناسی کنکور اقدام نموده‌‌اند که خرید و مطالعه منابع آن‌ها، به تکمیل فرایند مطالعه کتاب درسی کمک کرده و زمینه را برای تسلط هر چه بیشتر بر روی مفاهیم کتاب فراهم می‌نمایند.

تست زنی برای تسط کامل

تست زنی را شاید بتوان حائز اهمیت‌ترین اصل در میان اصول مطالعه درس زیست شناسی کنکور به شمار آورد. برای حل کردن تست‌های کتاب‌های تست زیست شناسی لازم است در ابتدا به طبقه بندی تست‌ها با توجه به مبحث مطالعه شده بپردازید و پس از دستیابی به تسلط بیشتر، به سراغ تست‌های جامع و ترکیبی بروید. به این ترتیب ضروری است که بعد از اتمام مطالعه هر مبحث، به تست‌های مرتبط با این مبحث پاسخ دهید. 

برای پاسخگویی هر چه بهتر به تست‌ها، بهتر است درسنامه خلاصه و جامع کتاب‌های تست که در ابتدای پرسش‌ها ارائه شده‌اند را مطالعه کنید. علاوه بر نکات گفته شده باید خاطر نشان کرد که روند تست زنی دارای تکنیک‌ها و ترفندهای خاصی است که فراگیری آن‌ها به شما برای پاسخ دهی به تست‌ها در زمان تعیین شده کمک می‌کنند و ضریب خطا را به میزان چشمگیری کاهش خواهند داد. 

مطالعه درس زیست شناسی در دوران جمع بندی کنکور چه اصولی دارد؟

دوران جمع بندی، دوره‌ای است که در آن می‌توانید از میزان تسلط خود بر مطالبی که فرا گرفته‌اید اطمینان حاصل نمایید. به این ترتیب مطالب آموخته شده به موفقیت شما در پاسخ دادن به تست‌های کنکور منجر خواهد شد. در دوره جمع بندی مطالب کنکور، عده‌ای از داوطلبان زمان خود را مطابق برنامه از پیش تعیین شده درسی، صرف مطالعه مباحث نموده و اکنون این مطالب را برای تسلط هر چه بیشتر جمع بندی می‌کنند.

این در حالی است که برخی دیگر از داوطلبان ممکن است زمان مطالعه مناسب و دقیق را از دست داده و برای پاسخ گویی به تست‌ها تسلط لازم را نداشته باشند. در هر حال، دوره جمع بندی آخرین فرصت داوطلبان برای مطالعه، تسلط و برنامه ریزی جهت اخذ نتیجه مطلوب است.

اهمیت مطالعه کتاب درسی زیست شناسی کنکور

در کتاب درسی زیست شناسی، مطالب و مفاهیم بر پایه ارائه مبانی درسی و موضوعات اساسی ارائه می‌شوند. به همین جهت کتاب درسی مرجع اصلی یادگیری مفاهیم و نکات کلیدی مورد نیاز است. در کتاب درسی علاوه بر مفاهیم و مطالب اصلی، پرسش‌های تمرینی و تمرین‌های عملی نیز وجود دارد تا فراگیری مضامین و مفاهیم برای دانش آموزان راحت‌تر باشد. 

برای موفقیت در کنکور تجربی لازم است کتاب درسی زیست شناسی را با دقت کافی به جزئیات، جملات، نکات، قیدها، شکل‌ها و حتی مطالب پاورقی مطالعه نمایید. بررسی شکل‌‌ها، توجه به نمودارها و به خاطر سپردن جدول‌های کتاب درسی به واسطه شیوه‌هایی نظیر خلاصه نویسی، حاشیه نویسی، هایلایت کردن و علامت گذاری جملات مطالعه، یادگیری، مرور و تست زنی را تسهیل می‌کند. مرور، تکرار و تمرین مطالب کتاب درسی زیست لازمه تسلط به مفاهیم و پاسخ گویی به سوالات مرتبط است.

اهمیت مطالعه منابع کمک درسی زیست شناسی کنکور

منابع کمک آموزشی محتوی مفاهیم و درسنامه‌هایی جهت فراگیری و تثبیت مطالب پیچیده درس هستند. به کمک این نوع کتاب‌ها می‌توان اصول، مبانی و جزئیات مطالب هر درس را بهتر و بیشتر فرا گرفت. در کتاب‌های کمک درسی زیست شناسی کنکور، مفاهیم به شکل کاربردی توضیح داده می‌شوند تا درک آن‌ها برای دانش آموزان آسان‌تر باشد. در این منابع تصاویر تحلیل شده، نمودارها تفسیر می‌شوند و مطالب جداول‌ها نیز تفکیک شده و منظم برای دانش آموزان توضیح داده می‌شوند. به این شکل می‌توان مطالب را عمیق‌تر و دقیق‌تر فرا گرفت.

بهترین منابع کمک درسی زیست کنکور

برای خرید بهترین منابع کمک درسی زیست کنکور، می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

انتشارات خیلی سبز

یکی از بهترین منابع زیست شناسی کنکور، کتاب جامع زیست شناسی انتشارات خیلی سبز است. این کتاب برای آن دسته از دانش آموزانی که سطح درسی متوسط و قوی دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. درسنامه خلاصه و مختصر این کناب برای مرور و یاد آوری مفاهیم مطالعه شده کافی است. تست‌های جمع آوری شده در این منبع آموزشی نیز از ویژگی‌های لازم برای به چالش کشیدن ذهن دانش آموزان برخوردار هستند. با استفاده از این کتاب می‌توان علاوه بر مرور و تسلط مناسب، به بررسی تست‌های سخت‌تر پرداخت.

انتشارات گاج

مجموعه میکرو طلایی و مجموعه میکرو نقره‌ای زیست شناسی انتشارات گاج، از دیگر منابع کاربردی برای مطالعه زیست کنکور محسوب می‌شود. مجموعه میکرو طلایی دارای تست‌های طبقه‌بندی شده، چالش برانگیز و سطح بالا است و برای دانش آموزانی با سطح درسی متوسط مناسب به شمار می‌آید. مجموعه میکرو نقره‌ای نشریه گاج نیز منبعی مناسب برای دانش آموزانی است که آشنایی کمی با مطالب کتاب درسی دارند و برای دستیابی به درصدهای مناسب در تلاش‌اند.

انتشارات نشر الگو

کتاب موج آزمون از انتشارات نشر الگو بر پایه ۱۰۰۰ تست مشابه با سوالات کنکور جمع آوری شده است. این منبع از بهترین کتاب‌های تست محور زیست شناسی کنکور محسوب می‌شود. وجود نکات ترکیبی، مفهومی و تحلیلی  در تست‌های کتاب موج آزمون زیست شناسی کنکور باعث می‌شود که تنها دانش آموزان مسلط با سطح درسی مناسب قادر به پاسخ گویی به چنین سوالاتی باشند. در پایان هر یک از آزمون‌های کتاب، پاسخ‌نامه تشریحی قرار داده شده و علاوه بر بررسی کامل تک تک گزینه‌ها، امکان درصدگیری نیز وجود دارد.

نتیجه گیری

مطالعه زیست شناسی کنکور به عنوان اصلی‌ترین درس رشته تجربی، به در نظر داشتن نکات و اصول کلیدی نیاز دارد. برای موفقیت در کنکور سراسری تجربی لازم است ضمن مطالعه کتاب درسی، به مطالعه مفاهیم کتاب کمک درسی معتبر و تست زنی اصولی و تکنیکی نیز بپردازید. در این مقاله اصول مطالعه و یادگیری درس زیست شناسی کنکور تجربی به طور کامل معرفی و ارائه شد. با توجه به نکات ارائه شده و اجرای دستور العمل‌های ذکر شده، دستیابی به درصدهای بالا و موفقیت در آزمون کنکور امکان پذیر خواهد بود.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.