ایجاد شده توسط webmaster در تاریخ
آیا برای کنکور فقط کتاب درسی کافی است؟

آمادگی در آزمون‌های ورودی کنکور، برای تمام داوطلبان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در‌واقع آنچه که بایستی تمام دانش آموزان بر آن متمرکز باشند، افزایش اطلاعات درسی است. استفاده از منابع معتبر علاوه بر کتاب‌های درسی می‌تواند شانس موفقیت در کنکور را افزایش دهد. در‌واقع بدون مطالعه کتاب‌های کمک درسی و بهره مندی از مراجع معتبر، قبولی در آزمون امکان‌پذیر نیست. در نتیجه با خرید کتاب درسی همراه با خرید کتاب کمک درسی امکان دسترسی به نمونه سؤالات آزمون همراه با توضیحات کامل تشریحی برایتان قابل دسترس می‌شود همانطور که می‌دانید سوالات آزمون برگرفته از کتاب‌های درسی است. از سوی دیگر کتاب‌های کمک درسی برای درک بهتر به توضیحات بیشتری درباره مباحث کتاب می پردازد. در نتیجه آنچه که از اهمیت بسیاری برخوردار است، محتواهای درسی است. هرچقدر که شما به عنوان یک داوطلب کنکور از منابع بیشتر و جامع‌تری استفاده کنید، طبیعتاً به ابعاد مختلف مفاهیم درسی بیشتر پی خواهید برد.

اهمیت  کتاب‌های کمک درسی

برخی بر این باورند که تنها با خواندن و مطالعه کتاب درسی، قبولی در آزمون امکان‌پذیر است. البته ما احتمالات را نادیده نمی‌گیریم. اما آنچه که به همگان ثابت شده است، برخورداری از مراجع و منبع‌های کاربردی است. در محتواهای درسی اگرچه به مباحث اصلی پرداخته شده است، اما این کتاب‌های کمک درسی هستند که جزئیات و تکنیک‌های ظریف را در قالب نمونه سؤالات جامع مطرح کرده است. با بیان ساده‌تر می‌توان گفت که مطالعه کتاب کمک درسی دقیقاً کارکردی مشابه با یک مکمل غذایی را دارد. طبیعتاً استفاده از این مکمل برای تمامی داوطلبان ورود به آزمون‌های سراسری و دانشگاه آزاد ضروری است.

نحوه مطالعه کتاب درسی و کتاب کمک درسی برای آمادگی در آزمون

همانطور که گفته شد بهره مندی از منابع معتبر و کاربردی علاوه بر مطالعه کتاب‌های درسی از اهمیت بسیاری برخوردار است.  اما اینکه ما فقط حجم بسیاری از کتاب‌های کمک درسی را خریداری کنیم اما ندانیم که چطور از آن‌ها استفاده کنیم، کار شما را مشکل‌تر می‌کند. در اینجا ما به توضیح برخی راهکارهای مفید جهت مطالعه دقیق‌تر مباحث درسی و چگونگی استفاده از کتاب کمک درسی می‌پردازیم. با دانستن این تکنیک‌ها می‌توانید درصد قبولی خود را در آزمون‌های ورودی بالا ببرید. پس در ادامه با راهکارهای چگونگی مطالعه برای آزمون ورودی با ما همراه باشید.

۱. برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی برای آمادگی در آزمون، اولین گام به سوی موفقیت است.  شما تا چه حد با برنامه‌ریزی آشنا هستید؟ از نحوه برنامه‌ریزی چه می دانید؟ نگران نباشید اگر حتی در طی سال‌های تحصیلی برای داشتن یک برنامه‌ریزی منظم با مشکلاتی همراه بودید، ما در اینجا به کمک شما آمده‌ایم. همانطور که می‌دانید حرفه‌ای شدن در تمامی دروس یک شبه اتفاق نمی افتد. موفقیت مستلزم داشتن یک برنامه مستمر و کاربردی است که بتواند شانس موفقیت شما را بالا ببرد. پس باید یک طرح و برنامه ثابتی را برای خودتان بچینید. توجه داشته باشید در این برنامه‌ریزی اتفاقات احتمالی که باعث وقفه در مطالعه شما شود را نیز در نظر داشته باشید. تا حد امکان سعی کنید برنامه‌های جانبی مانند دورهمی‌های دوستانه و گشت و گذار را به زمان بعد از آزمون موکول کنید. بهتر آن است که تمام تمرکز و دقت حواستان روی متون درسی متمرکز شود. توجه داشته باشید که قرار نیست به طور شبانه روزی زمان خود را صرف درس خواندن کنید. پیشنهاد می‌شود یکی دو ساعت در طی روز را برای خانواده  و یا حتی یک پیاده روی ساده در پارک قرار دهید. بدین ترتیب انرژی شما مجدد بازسازی شده و نیروی بهتری به دست خواهید آورد. به‌خصوص یک ساعت پیاده روی در صبحگاه باعث انرژی مثبت در بالا بردن انگیزه و تقویت روحیه شما می‌شود. در نتیجه برای برنامه‌ریزی تمامی فعالیت‌هایی را که به مطالعه شما کمک بهتری می‌کند هم در نظر داشته باشید.

۲. زمان بندی

پس از برنامه‌ریزی نوبت به زمان بندی برای مطالعه دروس مختلف می‌شود. از خودتان بپرسید، چه مقدار زمان را در طی روز صرف مطالعه خواهید کرد؟ به نظر بین ۸ تا ۱۰ ساعت در طی روز زمان قابل توجهی برای مطالعه و آمادگی در آزمون‌های ورودی است. اگر این بازده زمانی برایتان دشوار است، می‌توانید آن را کمتر در نظر بگیرید. برای نمونه ۷ ساعت مطالعه در طی روز می‌تواند بسیار مفید باشد. سعی کنید تا حد امکان از یک زمان بندی مشخصی بهره مند شوید. ویژگی یک زمان بندی مفید آن است که بتوانید از زمان‌تان به نحو احسن استفاده کنید. علاوه بر آن این زمان بندی باید به گونه‌ای باشد که خستگی زودرس را در شما ایجاد نکند. پیشنهاد می‌شود برای زمان بندی از مشاوران تحصیلی و دریافت راهنمایی های سودمند از آنان بهره‌مند شوید.

۳. اولویت بندی دروس

اولویت بندی دروس از دیگر نکات حائز اهمیت برای آمادگی در آزمون های ورودی است. همانطور که گفته شد مطالعه کتاب درسی به همراه مطالعه کتاب کمک درسی به صورت تکمیلی ضروری است. البته این در صورتی است که بخواهید نتیجه بالایی را دریافت نمایید. اینکه در چه درس‌هایی ضعیف هستید و یا در چه درس‌هایی قوی هستید را بایستی مشخص کنید. معمولاً مطالعه درس‌های سنگین‌تر مانند فیزیک، ریاضی و یا شیمی برای برخی از دانش آموزان کمی با اکراه انجام می‌شود. اما چاره چیست؟ به هر جهت بایستی برای پشت سر گذاشتن سد کنکور تمامی مباحث را مطالعه کنید. پس از سختی درس و مطالعه تفره نروید. حتی درس‌های سنگین و سخت را با علاقه مطالعه کنید. در این هنگام می‌بینید که مباحث برایتان شیرین می‌شود. پیشنهاد می‌شود پس از خواندن فرضاً یک درس از مباحث فیزیک، به طور همزمان درس مرتبط با آن را در کتاب کمک درسی مطالعه کنید. خواندن نمونه سوالات، تست زنی همراه با مطالعه توضیحات تشریحی مرتبط با همان درس تا حد بسیار زیادی به درک بهتر شما کمک خواهد کرد. پس نحوه مطالعه را دست کم نگیرید و با دقت مباحث هر یک از درس‌ها را موشکافی کنید. فراموش نکنید که دقت نظر در نحوه مطالعه بسیار حائز اهمیت است.

۴. دسته بندی مطالب

برای دسته بندی مطالب بهتر است که دروس کتاب را همراه با پرسش‌ها و سوالات تستی مربوطه تقسیم‌بندی کنید. برای نمونه زمانی را برای مطالعه و زمانی را هم برای تست زنی کنار بگذارید. همچنین مطالعات کتاب‌ها و منابع دیگر را هم جزء دسته بندی مطالب خود قرار دهید. هر چقدر که میزان مطالعه و درک شما از مطالب بالاتر رود، مباحث برایتان مفهومی‌تر خواهد بود و دیگر مجبور نیستید تنها به حفضیات مطالب اکتفا کنید. دسته بندی مطالب هم چندان کار سخت و دشواری نیست. کافیست که فقط جزء به جزء بخش‌های مختلف هر کتاب درسی و یا کتاب کمک درسی را مطالعه کنید. طبیعتاً خواندن تمامی مطالب به یکباره و به صورت پراکنده نتیجه خوبی را به همراه نخواهد داشت.

۵. تکرار و تمرین

تکرار و تمرین بخش جدایی ناپذیر از مطالعه دروس اصلی و جانبی است. در‌واقع بر اثر تکرار و تمرین بسیار، شما می‌توانید به راحتی بر تمامی مفاهیم و سوالات تسلط کافی پیدا کنید. پس قدرت تکرار و تمرین را دست کم نگیرید. برای تمرین‌های روزانه می‌توانید بخش‌هایی را مختص به همان روز در نظر بگیرید و تنها بر اساس آن، درس‌ها را مرور کنید. تمرین شما را در هر مبحثی استاد می کند. مخصوصاً مباحث ریاضی و فیزیک که نیاز بیشتری به تمرین و تکرار دارند. ترجیحاً زمان بیشتری برای مطالعه جزئیات این دروس صرف کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. پس تا می‌توانید از هر لحظه‌ای برای تمرین و مرور مطالب کتاب درسی و همچنین مطالب کتاب کمک درسی استفاده کنید.

۶. مطالعه مستمر با لذت

یکی از پارامترهای اصلی برای موفقیت در آزمون‌های متفرقه به‌خصوص در آزمون های ورودی کنکور، مطالعه مستمر آن هم با لذت و علاقه است. در‌واقع همین مطالعه مستمر است که نتایج فوق‌العاده بی‌نظیری را به همراه خواهد داشت. این مطالعه مستمر تا حد بسیار زیادی به نحوه برنامه‌ریزی دانش آموز مرتبط است. اگر چنانچه بخواهید در میان مطالعه وقفه بیندازید، نه تنها زمان را از دست خواهید داد، بلکه از مطالعه بخش‌های مهمی از کتاب هم صرف نظر خواهید کرد. همچنین اگر علاقه‌ای برای مطالعه دروس کتاب وجود نداشته باشد، بازده مطلوبی به دست نخواهد آمد. پس علاقه هم چاشنی مطالعه خود کنید.

۷. بهره مندی از منابع معتبر و کتاب‌های کمک درسی

در مقدمه به این موضوع پرداخته شد که مطالعه کتاب‌های کمک درسی همزمان با مطالعه کتاب‌های درسی اثر‌بخش خواهد بود. امروزه در بازار کتاب‌های متنوع و متعددی در دسته بندی کتاب‌های کمک درسی به فروش می رسد. هر یک از کتاب‌های درسی ویژگی‌های ممتاز به خود را دارا می باشد. محور اصلی تمام کتاب‌های درسی بر اساس سؤالات چهار جوابی و تکنیک تست زنی است. اما توضیحات مرتبط با هر یک از سر فصل های کتاب به همراه پاسخ‌های تشریحی هم آمده است که به درک بهتر داوطلب کمک می کند. استفاده از کتاب‌های کمک درسی در کنار کتاب‌های درسی شما را چند صد متر به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند. در نتیجه قدرت مفاهیم کتاب‌های کمک درسی را دست کم نگیرید.

سخن پایانی

در این محتوا به ضرورت استفاده از کتاب‌های کمک درسی در کنار کتاب‌های اصلی پرداختیم. همچنین نحوه مطالعه و برنامه‌ریزی جهت آمادگی در آزمون های ورودی کنکور توضیح داده شد. شما می‌توانید پک کامل کتاب‌های کمک درسی مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم را به طور یک‌جا و با یک قیمت بسیار فوق‌العاده مناسب خریداری کنید.  تلکتاب مرجع کتاب‌های درسی و کتاب‌های کمک درسی آماده ارسال محصولات به صورت کاملاً رایگان در تمامی نقاط است. شما می‌توانید تنها با یک تماس و یا با ثبت سفارش کتاب‌های مورد نظر، پک کتاب‌های کمک آموزشی یا کتاب‌های درسی را خریداری کنید. خرید آنلاین این امکان را به شما می‌دهد تا در کوتاهترین زمان ممکن کتاب‌ها به دستتان برسد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML