ایجاد شده توسط dimah7m در تاریخ
مراحل چاپ کتاب

بسیاری از افراد علاقه به نوشتن دارند یا کتابی را نوشته و می خواهند چاپ کنند ، در ادامه مراحل چاپ کتاب را به شما به صورت کامل توضیح خواهیم داد با ما همراه باشید .

تنظیم قرارداد

در این مرحله بین نویسنده یا مترجم با ناشر قراردادی تنظیم می شود. در قرارداد نویسنده باید امتیاز کتاب را برای خود حفظ کند زیرا ممکن است چند سال بعد نویسنده بخواهد کتابش را در انتشارات دیگری چاپ کند .

تایپ و صفحه آرایی کتاب

در این مرحله متنی که آماده شده را به تایپیست که در حوزه ی تایپ کتاب تخصص دارد می دهند و تایپیست با توجه به سایز کتاب ، صفحه آرایی کرده و چک پرینت را به مولف تحویل می دهد که اگر ایرادی داشت برطرف کند .

بیشتر کتاب های شعر در سایز رقعی چاپ می شوند یعنی اندازه ی کاغذ آ 5 .

کتاب های علمی در سایز وزیری چاپ می شوند .

بهتر است نویسنده خودش کتاب را تایپ کند و فایل آن را به انتشارات تحویل دهد .

اگر نویسنده ای نمی تواند صفحه آرایی کند بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارد زیرا صفحه آرایی بسیار مهم است .

تعیین کردن عنوان کتاب

یکی از مهم ترین مراحل چاپ کتاب عنوان کتاب است که متاسفانه بیشتر نویسنده ها به آن دقت زیادی نمی کنند . نویسندگان باید در انتخاب عنوان کتاب دقت زیادی کنند تا خوانندگان با دیدن عنوان متوجه شوند که موضوع کتاب چیست .

عنوان کتاب باید طوری انتخاب شود که زمانی که خواننده در کتاب فروشی آن را می بیند ترغیب شود و کتاب را بردارد و نگاهی به آن بیاندازد .

بهتر است عنوان کتاب زیاد طولانی نباشد .

مراحل چاپ کتاب 

طرح جلد کتاب

این مرحله نیز بسیار مهم است که در این مرحله مولف و طراح انتشارات با هم تبادل نظر می کنند. هم چنین مولف باید در چند خط کتاب را در پشت جلد به خوانندگان معرفی کند .

در مورد جلد کتاب حتما با ناشر و یا طراح مشورت کنید زیرا جلد کتاب مهم ترین قسمت آن است .

اگر کتاب شما دانشگاهی است باید یک جلد خاص برای آن انتخاب کنید و اگر می خواهید از آن کتاب در آمد زایی کنید باید جلد دیگری برای آن طراحی شود .

دریافت شابک

در این مرحله باید از اداره ی شابک برای کتاب شابک دریافت کنید . در بیشتر اوقات ناشران به شکل گروهی از اداره ی شابک ، شابک دریافت می کنند و بعد از این که شماره های شابک رسید برای هر کتابی یک شابک می دهند .

دریافت فهرست نویسی کتابخانه ی ملی ( فیپا )

بعد از این که شماره ی شابک در شناسنامه ی کتاب چاپ شد باید یک پرینت از کتاب با سی دی و فرمی که تکمیل شده به کتابخانه ی ملی تحویل دهند .

پس از یک هفته تا ده روز فیپا به کتاب تحویل داده می شود . سپس تمامی اطلاعات فیپا در قسمت شناسنامه ی کتاب نوشته می شود .

در این مرحله باید کتاب دوباره چک شود و نویسنده ببیند که مشکلی ندارد و به وزارت ارشاد بفرستند تا مجوز دریافت کند ، زیرا بعد از اخذ مجوز از ارشاد دیگر نمی توان تغییری در کتاب انجام داد .

دریافت مجوز از ارشاد

سی دی کتاب ، نسخه ی پرینت کتاب و پرینت جلد کتاب به وزارت ارشاد فرستاده می شود و بعد از گذشت یک هفته تا دو ماه مجوز به کتاب اختصاص می گیرد .

کتاب های علمی در دو روز مجوز می گیرند اما کتاب های شعر یا رمان ممکن است بیشتر از یک ماه طول بکشد .

در برخی موارد نیز کتاب برگشت می خورد تا اصلاح شود .

مراحل چا کتاب 

تهیه ی فیلم و زینک متن

کتابی که به صورت دیجیتالی چاپ می شود به زینک نیازی ندارد اما کتابی که به صورت افست چاپ می شود باید از متن و جلد کتاب زینک تهیه شود .

چاپ متن و جلد کتاب

بعد از این که زینک تهیه شد کتاب برای چاپ به چاپخانه ارسال می شود ، صفحات کتاب و تیراژ در شناسنامه ی کتاب نوشته شده و بعد از مجوز دیگر نمی توان آن را تغییر داد .

انتخاب سلفون و یووی

در این مرحله برای این که روی جلد کتاب خطی نیفتد و سالم بماند یک سلفون یا مواد شیمیایی به صورت مات یا براق روی جلد بکشند .

صحافی کتاب

این مرحله که مرحله ی پایانی آماده سازی کتاب است ، متن کتاب توسط چسب سرد یا گرم به جلد کتاب چسبانده می شود . این مرحله باید به دقت زیادی انجام شود .

اعلام وصول

بعد از این که کتاب چاپ شد باید ناشر 4 نسخه از آن را به ارشاد ببرد تا اعلام وصول دریافت کند . بعد از دریافت اعلام وصول مراحل چاپ کتاب تمام می شود .

اگر کتابی اعلام وصول نداشته باشد یعنی هیچ ارزشی ندارد زیرا در کتابخانه ی ملی ثبت نشده است .

تجدید چاپ

اگر ناشری تصمیم داشت کتاب را تجدید چاپ کند و در کتاب تغییری اتفاق نیفتاده بود بدون انجام دادن مراحل بالا می تواند از ارشاد مجوز بگیرد در غیر این صورت باید تمامی مراحل بالا را دوباره طی کند .

در انتها ذکر این نکته خالی از لطف نیست که می توانید پس از چاپ کتاب خود برای افزایش خرید کتاب شما توسط افراد مختلف می توانید کتاب خود را در فروشگاه اینترنتی کتاب تلکتاب قرار دهید.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML