ایجاد شده توسط webmaster در تاریخ
اهمیت مطالعه کتاب درسی زیست‌شناسی در کنکور


بسیاری از دانش‌آموزان برای کنکور دغدغه درس زیست‌شناسی را دارند. زیرا این درس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین درس‌ها در کنکور محسوب می‌شود. این درس در تراز نهایی آن‌ها تاثیر بسزایی داشته و رتبه آن‌ها را جا به‌جا می‌نماید. دانش‌آموزانی که می‌خواهند در رشته‌هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی تحصیل نمایند، باید درصد زیست شناسی آن‌ها، از 80 درصد بالاتر باشد. به همین دلیل خرید کتاب درسی و انواع کتب تست زیست شناسی می‌تواند به دانش آموزان برای کسب درصد بالای زیست در کنکور کمک شایانی نماید.
 


روش مطالعه صحیح زیست‌شناسی


زیست‌شناسی یکی از دروس حفظی و مفهومی است. به همین دلیل دو عامل مهم درست خواندن و زیاد خواندن به موفق شدن در این درس کمک می‌کند. یکی از بهترین روش‌های مطالعه زیست‌شناسی درست‌خوانی درس بوده که فرد باید مطالب را دسته‌بندی نموده و سپس برای خود آن مطلب را تحلیل نماید. 
به دلیل ترکیبی بودن مطالب زیست‌شناسی، باید مطالب بصورت دسته‌بندی شده و موضوعی خوانده شود. برای مطالعه زیست باید آن را به پنج شاخه با موضوعاتی همچون زیست انسانی، زیست گیاهی، زیست جانوری، سلولی مولکولی و بیوشیمی تقسیم کرد. این شاخه‌بندی بهتر بین موضوعات و مطالب ارتباط ایجاد کرده و دانش‌آموز می‌تواند درک بهتری از مطلب داشته باشد.


شروع مطالعه زیست‌شناسی


برای شروع به خواندن زیست‌شناسی و موفق شدن در آن باید مراحلی را به ترتیب و با تمرکز بالا انجام دهید. زیرا در صورت عدم توجه به مطالعه کردن زیست‌شناسی، نمی‌توانید رتبه خوبی در این درس کسب کنید. برای شروع به خواندن زیست‌شناسی باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
-ابتدا باید مطالب کتاب درسی خود را با تمرکزی معمولی و بدون هرگونه خط و خطوط کشیدن و یا هایلایت کردن مطالعه نمایید.
- پس از مطالعه، شروع به تست زدن در ارتباط با مباحث مورد‌ مطالعه خود کنید. سپس به رفع اشکال تست‌های زده شده اقدام نمایید.
-پس از مطالعه و تست زدن اولیه، این بار به مطالعه‌ای با دقت بالا‌تر اقدام کنید. همچنین نکاتی که به هنگام تست زنی متوجه شده‌اید را با دقت بیش‌تر و با هایلایت نمودن و یا با خط کشیدن بر زیر جملات آن مطالعه نمایید.
- در آخر می‌توانید مطابق با مطالبی که مطالعه نموده‌اید، نمودار شاخه‌ای رسم کنید و مطالب را با موضوعات مرتبط برای خود تحلیل کنید. با این‌روش به خوبی مطالب در ذهن شما ثبت خواهد شد.
 


چگونه تست زنی زیست‌شناسی


نحوه تست زنی بسیار مهم است. زیرا دانش‌آموز هر چقدر هم که مطالعه کافی داشته باشد اما بطور مطلوب تست کار نکرده باشد، در آخر نتیجه مطلوبی نخواهد گرفت. پس از هر مطالعه، پیشنهاد شده است که حداقل بمدت ٢٤ ساعت بعد شروع به تست زنی نمایید تا مطالب در حافظه بلند‌مدت شما ثبت شود. زیرا در صورت بی‌توجهی به این نکته مطالب در حافظه کوتاه‌مدت ثبت شده و پس از گذشت چند روز از یادتان می‌رود.
در این مرحله باید منابع شناخته شده را برای کتاب‌های تست خود انتخاب نمایید. پس از یافتن منبع مناسب، سپس تست‌های مرتبط با مطالب خوانده شده را شروع نمایید. همچنین می‌توانید از آزمون‌های منابع دیگر سال‌های گذشته برای آزمودن بیش‌تر خود استفاده نمایید. با کار کردن این تست‌ها می‌توانید به نقاط مثبت و منفی خود پی برده و مطالبی را به‌اندازه کافی مسلط نبودید را در یک دفتر یادداشت نمایید. با این‌روش دیگر به تمامی مطالب تسلط کافی خواهید داشت.


اقدامات لازم پس از تست زنی و مطالعه زیست‌شناسی


برنامه کنکور و مطالعه دروس باید بطور اصولی و دقیق برنامه‌ریزی شود. از آن جایی که زیست‌شناسی درسی فرار بوده و زود از یاد دانش‌آموزان می‌رود، باید پس از هر مطالعه و تست زنی، زمان‌هایی را به‌مرور آن مطالب و نکات خوانده شده از قبل اختصاص داد. برای مرور زیست‌شناسی بهتر است از مراحل زیر کمک بگیرید:
-ابتدا تست‌های از قبل کارکرده خود را و یا آن‌هایی را که اشتباه ‌زده‌اید را بررسی نمایید.
- در مرحله دیگر باید به سراغ دفتر نکات یادداشت شده رفته و خلاصه‌نویسی‌هایتان را مرور نمایید.


مشاهده فیلم آموزشی زیست‌شناسی


مشاهده فیلم‌های آموزشی زیست برای دانش‌آموزانی که پایه‌های ضعیف‌تری دارند، مناسب‌تر است. دیدن فیلم‌های آموزشی برای دانش‌آموزانی که با مطالعه کتاب متوجه معنا و مفهوم آن نمی‌شوند، بسیار مناسب خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشت که فیلم‌های آموزشی را باید با دقت تماشا کرد؛ دانش‌آموز به هنگام دیدن باید فعال بوده و نکته‌برداری کند.



طراحی شکل‌های زیست‌شناسی


طراحی شکل‌های زیست شناسی می‌تواند به دانش آموزان به درک مسائل و درس کمک شایانی نماید. شکل‌ها در طراحی سوال‌ها برای افرادی که سوال طراحی می‌نمایند، بسیار جذاب بوده و هر‌ساله تعدادی از این سوال‌ها را طرح می‌نمایند. به همین دیل به هنگام خواندن این درس به مواردی از این قبیل و سوالات این چنینی دقت نمایید. به همین دلیل برای سوالاتی از این قبیل باید مواردی را در نظر داشت.
-به بررسی کامل شکل طراحی شده پرداخته و بطور کامل آن را در ذهن خود ثبت کنید.
-همچنین می‌توانید نکات مربوط با آن شکل را علامت‌زده و در کنار آن بنویسید.


مطالعه زیست ترکیبی


همان‌طور که در بالا‌تر اشاره شد، زیست را بخش زیادی از نکات ترکیبی تشکیل داده که می‌توان با نمودار شاخه‌ای و دسته‌بندی موضوعات و مطالب، آن را بهتر متوجه شد. با جست‌و‌جوی نکات و یادداشت آن‌ها توسط خود فرد، دانش‌آموز به خوبی مطلب را متوجه شده و در ذهن او ثبت خواهد شد. به همین دلیل بهتر است که از نکات دست‌نویس شده آموزگاران خود و یا دیگر منابع آموزشی در‌این‌باره کمکی دریافت نکنید.


موفقیت در درس زیست‌شناسی


برای موفقیت در این درس بهتر است به موارد زیر دقت کافی داشته باشید:
-مطالعه دقیق و مرور مداوم این درس
-دقت بسیار بالا به کلماتی همچون (برخی، بعضی، اغلب و گاهی) به دلیل عدم وجود نکات ثابت در این درس
-یادگیری اسامی جانداران و یادداشت نکات مرتبط با آن‌ها در کنارشان
-یادگیری اسامی دانشمندان به همراه پژوهش آن‌ها
-مطالعه دقیق کتاب درسی به همراه مطالعه دیگر کتاب‌های تست و آموزشی


نتیجه‌گیری


در این مطلب به اهمیت مطالعه کتاب درسی زیست‌شناسی در کنکور اشاره نمودیم. زیرا مطالعه کتاب درسی و انجام سایر نکات، تاثیر بسزایی در موفقیت افراد دارد. تمامی سوالات کنکور از کتاب‌های درسی طراحی شده و به همین دلیل منبعی مطمئن برای کنکور است. اما شما می‌توانید با خرید کتاب‌های کمک آموزشی زیست، درصد بالایی را از این درس در کنکور کسب کنید.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML