ایجاد شده توسط webmaster در تاریخ
 آیا سوالات کنکور از کتاب های درسی دبیرستان طرح می‌شوند؟

طبق اعلام سازمان سنجش تمامی سوالات کنکور از کتاب‌های درسی دوره دبیرستان بوده و هیچ طراحی حق طرح سوال خارج از محدوده کتاب درسی را ندارد. این جمله به این معنی است که همه سوالات کنکور در تمامی رشته‌ها از روی کتاب‌های درسی طرح شده و حتی یک سوال نیز خارج از چارچوب کتاب در آزمون سراسری وجود ندارد. پس شما برای اطلاع از سرفصل‌های آزمون هر درس می‌توانید به کتاب درسی دبیرستان خود یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم مراجعه کنید. اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا مطالعه کتاب درسی برای رسیدن به رتبه‌های تک رقمی و پذیرش در رشته‌های پرطرفدار کافی است؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای موفقیت در کنکور خرید کتاب درسی مطالعه آن کافی است؟

همان طور که می‌دانید برای پذیرش در رشته‌های خوب و دانشگاه‌های رده بالا باید حتما در آزمون سراسری کنکور شرکت کنید. این آزمون در پایان دوره دبیرستان برگزار شده و بر اساس رشته‌های تحصیلی دانش اموزان سوالات مختلفی را در بر می‌گیرد. دروس تخصصی هر رشته مهم‌ترین دروس در این ازمون بوده و دارای ضریب بالاتری نسبت به سایر درس‌ها هستند. برای مثال در رشته تجربی درس زیست شناسی یکی از مهم‌ترین دروس کنکور تجربی بوده و تاثیر بسیار بالایی بر روی رتبه کنکور دانش آموزان دارد به همین دلیل دانش آموزان برای کسب درصدهای بالا در این درس به خرید کتاب‌های کمک درسی روی آورده‌اند. در واقع تمامی دانش اموزان تلاش می‌کنند تا بتوانند با کسب درصدهای بالا در درس های مختلف رتبه بهتری کسب کرده و نهایت از این طریق در رشته‌ها و دانشگاه‌های بهتری پذیرش بگیرند.

 

ساختار سوالات کنکور چگونه است؟

با بررسی خیلی ساده‌ی سوالات چند سال اخیر کنکور سراسری متوجه تغییرات اساسی آن خواهید شد. در دهه اخیر سوالات از حالت حفظی و پاسخ کوتاه خارج شده و طراحان به سمت طرح سوالات مفهومی و ترکیبی سوق داده شده‌اند به طوری که حتی در برخی سوالات نکات و مفاهیم دو درس جداگانه مانند فیزیک و شیمی را نیز با یک دیگر ترکیب کرده اند. با توجه با این موضوع شاید در دهه‌های گذشته کتاب درسی برای کسب رتبه بهتر کافی بود اما با سبک جدید سوالات کنکور سراسری، دیگر کتاب درسی کافی نبوده و باید حتما حداقل یک کتاب کمک درسی برای هر درس داشته باشید.

برای کدام درس‌ها خرید کتاب کمک درسی واجب است؟

ما برای راحتی کار شما هنگام خرید کتاب کمک درسی تمامی دروس دبیرستان در رشته‌های مختلف را برای شما بررسی کرده‌ایم. برخی از درس‌ها مانند دین و زندگی، زیست شناسی، فلسفه و شیمی نیازمند به مطالعه دقیق و خط به خط کتاب درسی هستند زیرا باید مفاهیم را به طور کامل از متن درس استخراج کنند اما در درس‌هایی مثل ریاضی و فیزیک کتاب درسی نقش کم رنگ تری را ایفا می‌کند.

کتاب کمک درسی دین و زندگی

کتاب دین و زندگی به دلیل داشتن مباحث حفظی و مفهومی نیاز است تا دانش اموزان خط به خط کتاب درسی را با دقت مطالعه کرده نکات مهم آن را یاد بگیرند. در کنار کتاب درسی دین و زندگی استفاده از یک منبع کمک آموزشی خوب می‌تواند شما را در درک بهتر این درس کمک کند. امروزه به دلیل مفهومی شدن سوالات امتحان نهایی و کنکور سراسری دانش اموزان حداقل از یک کتاب کمک درسی برای این درس استاده می‌کنند.

کتاب کمک درسی عربی

 ساختار کتاب درسی عربی به گونه ای است که شما مجبور به خرید کتاب کمک درسی برای آن نیستید زیرا معنی واژگان را خود کتاب به دانش اموزان داده است و آنها باید با استفاده از این لغت به ترجمه متن و تمرین‌های کتاب بپردازند. اما برخی از دانش اموزان ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از کتاب درسی از کتاب کمک درسی عربی استفاده کنند زیرا منابع کمک درسی عربی ترجمه متن، جواب تمرینات و نکات دستور زبان را به طور کامل در اختیار آنها قرار داده و اعتماد به نفس دانش اموزان را در این درس افزایش می‌دهد.

کتاب کمک درسی ادبیات

درس ادبیات در کتاب‌های درسی نظام جدید به بخش‌های مختلفی تقسیم شده و هر بخش مخصوص یک موضوع است. خرید کتاب کمک درسی برای درس ادبیات به تمامی دانش اموزان توصیه می‌شود زیرا ساختار کتاب درسی ادبیات در طول سه پایه بسیار پراکنده بوده و کنار هم قرار دادن مطالب آن کار بسیار سختی است به همین دلیل خرید یک کتاب کمک درسی خوب برای درس ادبیات به شما کمک می‌کند تا این درس را به صورت کامل و منسجم یاد بگیرید.

کتاب کمک درسی ریاضی و فیزیک

دروس محاسباتی مانند ریاضی و فیزیک به دلیل داشتن فرمول‌های مختلف و تیپ‌های سوالی گوناگون نیازمند به کتاب کمک درسی است. در واقع دانش اموزان باید در کنار خرید کتاب درسی و حل تمرین‌های آن باید از سوالات کتاب‌های کمک آموزشی نیز استفاده کنید تا مهارت لازم برای حل سوالات را کسب کنند زیرا همان طور که میدانید برای مسلط شدن روی دروس محاسباتی باید تمرین‌های زیادی حل شود.

کتاب کمک درسی شیمی

شیمی از دروس مشترک میان دو رشته ریاضی و تجربی است و در کنکور سراسری دارای سوالات حفظی، مفهومی و محاسباتی است. در مرحله اول داشتن تسلط کامل بر روی کتاب درسی بسیار مهم است و دانش آموزان باید روی تمامی تمرین‌ها و پرسش‌های کتاب درسی مسلط باشند. اما برای کسب درصدهای بالا در درس شیمی باید حتما از یک منبع کمک آموزشی استفاده کنند زیرا همان طور که در ابتدا نیز گفتیم سوالات کنکور جنبه مفهومی و ترکیبی دارد و طراحان در درس شیمی می‌تواند تیپ‌های مختلفی از سوالات ترکیبی را طرح کنند پس دانش اموزان باید حتما با این سبک از سوالات آشنا باشند.

کتاب کمک درسی زیست شناسی

درس زیست شناسی تاثیرگذارترین درس در رشته تجربی است و نتیجه کنکور دانش اموزان رشته تجربی تا حد زیادی به این درس وابسته است. دانش اموزان رشته تجربی علاوه بر این که باید روی متن کتاب کاملا مسلط باشند، باید به شکل‌های کتاب درسی و نمودارهای آن نیز توجه ویژگی ای داشته باشند. تحلیل شکل‌ها و ترکیب آنها با سایر فصل‌ها از عهده دانش آموزان دبیرستانی خارج است به همین دلیل آنها باید حتما از یک الی دو منبع کمک درسی برای درس زیست شناسی استفاده کنند تا بتوانند در کنکور سراسری درصد بالایی را در این درس کسب کنند.

کتاب کمک درسی رشته انسانی

در رشته انسانی بیشتر کتاب‌ها جنبه حفظی و مفهومی دارند و کتاب درسی نیز می‌تواند برای آنها کافی باشد اما اگر دانش اموزان قصد دارند تا در کنکور سراسری درصدهای بالایی کسب کنند بهتر است در کنار کتاب درسی از یک منبع کمک آموزشی برای تثبیت مطالعه خود استفاده کنند. البته درس‌های اقتصاد و امار و احتمال رشته انسانی مانند دروس ریاضی و فیزیک جنبه محاسباتی داشته و دانش آموزان برای رسیدن به تسلط بیشتر باید از حداقل یک کتاب کمک درسی استفاده کنند.

خرید کتاب کمک درسی برای چه دسته از دانش آموزان توصیه می‌شود؟

خرید منابع کمک درسی و استفاده از آنها باید بر اساس دانش و شناخت کافی از منابع و نیاز دانش آموزان باشد. در واقع نمی‌توان برای تمامی دانش آموزان با سطح علمی مختلف، منابع مشابه ای را معرفی کرد زیرا برای مثال دانش آموزانی با سطح درسی متوسط باید حتما در پس از خرید کتاب درسی و مطالعه آن باید از یک منبع کمک درسی برای آموزش کامل مبحث استفاده کنند اما دانش آموزی که سطح علمی بالاتری دارد باید از کتاب کمک درسی برای حل سوالات سخت‌تر استفاده کند. پس باید توجه کنید که خرید کتاب کمک درسی باید با هدفمند باشد تا با مطالعه آن در کنار کتاب درسی نتایج بسیار خوبی بگیرید.

سخن آخر

در کل خرید کتاب کمک درسی در کنار خرید کتاب درسی و مطالعه همزمان آنها می‌تواند سطح علمی دانش آموزان را بسیار افزایش دهد. تمرین و تکرار زیاد باعث می‌شود تا مطالب مطالعه شده از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شود. کتاب‌های کمک درسی با داشتن سوالات و تمرین‌های گوناگون این بستر را برای دانش اموزان فراهم می‌کند تا بتواند به تسلط کاملی بر روی مطالب کتاب درسی برسند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML