ایجاد شده توسط webmaster در تاریخ
پرستاری

رشته پرستاری جزء برجسته‌ترین رشته‌های تحصیلی در شاخه علوم پزشکی است که درآمد و بازار کار آن همواره مورد توجه متقاضیان ورود به دانشگاه‌های کشور بوده است. این رشته محبوب در صدر فهرست بهترین رشته‌های شاخه علوم پزشکی قرار دارد و هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه آزمون کنکور، بسیاری از داوطلبان در پی انتخاب رشته پرستاری و ثبت این رشته در دفترچه انتخاب رشته خود هستند. در ادامه این مقاله راهنمای جامع و کامل آشنایی با رشته پرستاری را به شما ارائه کرده، شرایط پذیرش در این رشته را یادآوری می‌کنیم و جزئیات مربوط به تحصیل در این رشته را عنوان خواهیم کرد.

معرفی کامل رشته پرستاری

رشته پرستاری در گروه اصلی‌ترین رشته‌های شاخه علوم پزشکی قرار می‌گیرد؛ لذا فارغ التحصیلان این رشته و افرادی که به عنوان پرستار در مراکز درمانی مشغول به کار هستند، نسبت به اخذ مدرک معتبر مبادرت نموده‌اند. وظیفه کلی یک پرستار مراقبت از بیماران است، اما این افراد دارای مهارت‌های خاصی هستند که این رشته را از سایر رشته‌ها متمایز می‌کند‌. پرستاران همواره عضو حیاتی پیکره درمان و خدمات بهداشتی محسوب می‌شوند و تنها افرادی شایسته اشتغال به شغل پرستاری هستند که هم به لحاظ ویژگی‌های جسمانی و هم از نظر شاخصه‌های روحی و روانی توانمندی کافی برای مراقبت همه جانبه از بیماران را داشته باشند.

پرستاران در همکاری با پزشکان و سایر اعضای کادر درمان فرایند بهبود بیماران را تسریع و تسهیل می‌کنند. درج مشخصات و شرایط جسمی بیمار در پرونده پزشکی، ارائه گزارشات مرتبط با وضعیت حال حاضر بیمار، دادن داروهای بیماران مطابق با تجویز پزشک مربوطه، انجام تزریقات، پانسمان زخم و ... همگی جزء وظایف پرستاران بخش‌های مختلف بیمارستان است. اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حال حاضر امکان ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را برای کارشناسان رشته پرستاری در نظر گرفته است. فرصت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به افزایش تعداد متقاضیان تحصیل در این رشته منجر شده است‌.

ویژگی‌های لازم برای اشتغال به شغل پرستاری

اگر قصد تحصیل در رشته پرستاری را دارید، باید دارای ویژگی‌های لازم برای تحصیل در این رشته و فعالیت در این زمینه را داشته باشید. برخی از مهم‌ترین خصوصیات لازم برای ورود به این رشته به شرح زیر است:

  • برخورداری از توانمندی جسمی برای کمک به بیماران و در شیفت‌های مختلف شبانه روزی
  • برخورداری از توانایی ذهنی کافی
  • گرایش قلبی و فطری برای کمک کردن به دیگران و صرف انرژی زمان جهت بهبود بیماران
  • احساس صبوری، همدردی، دلسوزی و احترام نسبت به بیماران و همراهان بیمار
  • توانایی حفظ آرامش درونی در مواجهه با شرایط نابسامان

ورود به رشته پرستاری چه شرایطی دارد؟

پرستاری در دسته رشته‌های پیراپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر ایران قرار دارد. برای قبولی در رشته پرستاری، متقاضیان باید در آزمون سراسری کنکور تجربی شرکت کرده و توانایی خود برای کسب رتبه مورد نیاز را محک بزنند. هر سال پس از انجام روند انتخاب رشته، تعداد قابل توجهی از داوطلبان کنکور تجربی، بسته به شرایط پذیرش دانشگاه‌ها و رتبه کسب شده، موفق به ورود در رشته پرستاری می‌شوند. بنابراین قبولی و ورود به این رشته مستلزم کسب رتبه قابل قبول در آزمون کنکور و انتخاب رشته مطابق با موازین تعیین شده است. با این وجود ممکن است با توجه به شرایط خاص برخی سال‌‌ها، تعداد محدودی از داوطلبان قادر به ورود در رشته پرستاری بدون آزمون کنکور باشند.

 

ورود به رشته پرستاری با آزمون کنکور

برای قبولی در رشته پرستاری با آزمون لازم است داوطلبان در آزمون کنکور رشته تجربی شرکت کرده و حداقل رتبه لازم برای ورود به این رشته را کسب کنند‌. تمام دانش آموزانی که دیپلم نظام جدید رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی را دریافت کرده یا دارای مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم هستند می‌توانند در این آزمون شرکت نمایند. داوطلبان دارای مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی ریاضی و انسانی تنها زمانی قادر به شرکت در کنکور تجربی هستند که تغییر مدرک داده و به اخذ مدرک دیپلم تجربی بپردازند.‌ شرکت در آزمون سراسری تجربی همواره برای داوطلبان چالش برانگیز است. بازار کار پر رونق رشته‌های شاخه علوم پزشکی باعث شده است تعداد داوطلبان آزمون کنکور تجربی خصوصا در سال‌های، اختلاف چشمگیری با دیگر رشته‌ها داشته باشد.

تعداد بالای متقاضیان کنکور تجربی فضای رقابتی برای قبولی در رشته‌های اصلی زیر گروه‌های این شاخه ملتهب‌تر می‌کند. خرید کتاب کمک درسی مناسب از جمله اساسی‌ترین ترفندهایی است که معلمان و مشاوران کنکور برای افزایش سطح تسلط داوطلبان به دروس مختلف توصیه می‌کنند. خرید کتاب کنکور و مطالعه اصولی دروس مطابق با متدهای کتب کمک آموزشی در افزایش اشراف بر مفاهیم کتاب‌های درسی و مدیریت آزمون تاثیر گذار است. از این رو نشریه‌های مختلف کتب کمک درسی و تستی را با تنوع چشمگیر منتشر می‌نمایند‌. انتشارات خیلی سبز، انتشارات گاج، انتشارات مبتکران، انتشارات مهر و ماه و ... از جمله پرفروش‌ترین نشریه‌های بازار کتاب‌های کمک درسی به شمار می‌آیند.

رتبه لازم برای قبولی در رشته پرستاری

رتبه‌ای که داوطلبان کنکور تجربی پس از اعلام نتایج اولیه آزمون کسب می‌کنند، یکی از مهم‌ترین امتیازهای ورود به رشته پرستاری محسوب می‌شود. اطلاع از رتبه مورد نیاز برای ورود به رشته پرستاری به متقاضیان کمک می‌کند تا در زمان انتخاب رشته نسبت به قبولی یا عدم قبولی خود در رشته پرستاری اطمینان حاصل کنند‌. باید توجه داشت که نمره و رتبه قبوبی در رشته پرستاری در دوره‌های مختلف با توجه به نیاز کشور به پرستار و پذیرش دانشگاه‌های مختلف متفاوت خواهد بود. سهمیه داوطلب در کنکور نیز جزء عوامل تعیین کننده حداقل رتبه مورد نیاز برای ورود به رشته پرستاری است. در ادامه به بررسی رتبه چندی از داوطلبان مناطق مختلف پذیرفته شده در رشته پرستاری می‌پردازیم.

  • منطقه: ۱   رتبه کل سهمیه: ۳۸۴۷   رتبه کشوری: ۱۴۰۵۸    دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • منطقه: ۱   رتبه کل سهمیه: ۴۱۱۰   رتبه کشوری: ۱۴۷۴۶    دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • منطقه: ۱   رتبه کل سهمیه: ۱۱۰۳۷   رتبه کشوری: ۴۱۸۵۴    دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • منطقه: ۲   رتبه کل سهمیه: ۴۸۵۲   رتبه کشوری: ۱۱۴۱۷    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • منطقه: ۲   رتبه کل سهمیه: ۹۹۷۲   رتبه کشوری: ۲۳۴۵۵    دانشگاه علوم پزشکی البرز
  • منطقه: ۲   رتبه کل سهمیه: ۱۳۹۲۱   رتبه کشوری: ۳۲۸۲۸    دانشگاه علوم پزشکی سیرجان
  • منطقه: ۳   رتبه کل سهمیه: ۶۲۲۵   رتبه کشوری: ۲۰۸۳۶    دانشگاه علوم پزشکی گناباد
  • منطقه: ۳   رتبه کل سهمیه: ۱۳۲۹۵   رتبه کشوری: ۴۲۲۲۱    دانشگاه علوم پزشکی یزد
  • منطقه: ۳   رتبه کل سهمیه: ۱۷۵۰۲   رتبه کشوری: ۵۴۰۰۰    دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر

دانشگاه‌هایی که در رشته پرستاری دانشجو می‌پذیرند کدام‌اند؟

تقریبا تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی پرستاری می‌پذیرند‌. دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشگاه علوم پزشکی، کرمان، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی، ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه علوم پزشکی بم، دانشگاه علوم پزشکی خلخال، دانشگاه علوم پزشکی سیرجان، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی لرستان و ... از جمله این دانشگاه‌ها هستند.

 

طول مدت تحصیل در رشته پرستاری و مقاطع درسی آن

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، رشته پرستاری در حال حاضر دارای ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. رشته پرستاری در مقطع کارشناسی دارای ۱۳۰ واحد درسی است‌‌ که در میان آن‌ها ۵۴ واحد به دروس تخصصی، ۲۲ واحد به دروس عمومی، ۲۱ واحد به دروس کارآموزی در عرصه، ۱۸ واحد به دروس کارآموزی و ۱۵ واحد به دروس پایه مربوط است. با توجه به واحدهای تعیین شده، مقطع کارشناسی رشته پرستاری حدود ۴ سال به طول می‌انجامد.

برای متقاضیانی که به ادامه تحصیل در رشته پرستاری علاقمند هستند، ادامه ادامه تحصیل تا مقطع دکترا وجود دارد. مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری دارای ۲۶ واحد درسی است و در مجموع ۲ سال به طول خواهد انجامید. برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای رشته پرستاری برخورداری از شرایط زیر لازم است:

  • قبولی در آزمون‌های تخصصی ورود به مقطع دکترا
  • برخورداری از شرایط عمومی تحصیل در مقطع phd
  • کسب نمره قبولی در یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل
  • در اختیار داشتن معرفی نامه تایید صلاحیت تحصیل در مقطع دکترا از جانب دست دو نفر از اساتید سابق داوطلب

بازار کار و درآمد رشته پرستاری

مراکز درمانی سراسر کشور مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها و ... بر اساس سطح تحصیلات پرستاران به استخدام آن‌ها می‌پردازند‌. فارغ التحصیلان مقاطع مختلف رشته پرستاری می‌توانند به عنوان پرستار شیفت، سرپرستار، سوپروایزر (بالینی، آموزشی، عفونت، کنترل) و یا ریاست بخش پرستاری، در مراکز درمانی مختلف مشغول به کار شوند. مقطع تحصیلی، سابقه کار، ساعت کار در طول شبانه روز، محل استخدام، موقعیت مکانی و پست بیمارستانی در میزان حقوق دریافتی توسط پرستاران اثرگذار است.

کلام پایانی

رشته پرستاری از بهترین رشته‌های تحصیلی در سراسر دنیا است که علاوه بر موقعیت‌های شغلی ممتاز در داخل کشور، امکان مهاجرت ساده‌تر و بی‌دغدغه‌تری را برای متقاضیان به ارمغان می‌آورد. این رشته به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های شاخه علوم پزشکی در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور تدریس می‌شود. قبولی در آزمون سراسری کنکور تجربی و اخذ حداقل نمره لازم برای پذیرفته شدن در این رشته، شرط تحصیل در رشته پرستاری است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML